3 min

De Union of Skills: digitale vaardigheden staan centraal

Vorige week presenteerde de Europese Commissie de Union of Skills, een initiatief dat zich richt op het versterken van de Europese arbeidsmarkt door onderwijs en vaardigheden beter af te stemmen op de behoeften van de toekomst. Dit plan legt een sterke nadruk op digitale vaardigheden, die cruciaal zijn voor de digitale en groene transitie. We geven een overzicht van de Union of Skills en het STEM Education Strategic Plan, met speciale aandacht voor ICT-onderwijs en de toekomstige plannen van de Europese Commissie.

De Union of Skills is opgebouwd uit vier pijlers. De eerste gaat over het verbeteren van basisvaardigheden. De tweede richt zich op bij- en omscholing van vaardigheden voor de digitale en groene transitie. De derde pijler betreft het beter circuleren van vaardigheden om het concurrentievermogen van de EU te vergroten. De vierde en laatste pijler gaat over het aantrekken en ontwikkelen van talent voor Europa’s toekomst.

Basic Skills Action Plan

De eerste pijler van de Union of Skills richt zich op het verbeteren van basisvaardigheden. In het eerste kwartaal van 2025 wordt het Basic Skills Action Plan gepresenteerd, dat meer ondersteuning biedt voor het verbeteren van vaardigheden zoals wiskunde, wetenschap en digitale vaardigheden. Het plan is gericht op het verkleinen van de kloof in digitale basisvaardigheden ten opzichte van andere landen, zoals Zuid Korea. Zo heeft 43% van Europese 13- en 14-jarige moeite met basale digitale geletterdheid, terwijl dit percentage in Zuid-Korea slechts 27% is. De Commissie wil dat in 2030 het aantal leerlingen met lage prestaties in lezen, wiskunde, natuurwetenschappen en digitale vaardigheden minder dan 15% bedraagt, en dat minstens 15% van de leerlingen topprestaties levert op deze gebieden.

2030 Roadmap on the Future of digital Education and Skills

In het vierde kwartaal van 2025 zal de Commissie de 2030 Roadmap on the Future of Digital Education and Skills presenteren. Dit belangrijke beleidsdocument moet helpen bij het realiseren van gelijke toegang tot digitale educatie in Europa. Het doel is om een digitaal onderwijs ecosysteem te creëren dat de ontwikkeling van de benodigde vaardigheden voor de toekomst bevordert en uiteindelijk een inclusieve, toekomstbestendige digitale arbeidsmarkt ondersteunt.

Skills Portability Initiative & Joint European Study Programmes/Micro-Credentials

In 2026 zal de Commissie vervolgens het Skills Portability Initiative lanceren, dat de erkenning van vaardigheden en micro-credentials in Europa mogelijk maakt. Dit initiatief zal ook digitale vaardigheden omvatten, door bijvoorbeeld het ontwikkelen van erkende certificaten. Daarnaast wil de Commissie bijdragen aan de oprichting van gezamenlijke Europese studieprogramma’s in strategische sectoren, zoals AI, halfgeleiders, quantumtechnologie en cyberveiligheid.

Europa niet op koers van 20 miljoen ICT-specialisten in 2030

Ondanks de inspanningen van de EU ligt Europa niet op koers om het doel van 20 miljoen ICT-specialisten in 2030 te bereiken, zoals vermeld in de STEM Education Strategic Plan. In dit plan van 2022 kwam naar voren dat er ongeveer 9,8 miljoen ICT-specialisten waren, wat ver onder het beoogde aantal ligt. De vraag naar ICT-specialisten groeit snel door de digitale en groene transitie, en de EU moet aanzienlijke stappen zetten om dit tekort aan te pakken. Het behalen van de Digital Decade-doelstelling is cruciaal voor de digitale ambities van Europa, maar hiervoor zullen meer gerichte acties nodig zijn, zoals het versterken van onderwijs in digitale technologieën en het aantrekken van talent uit diverse achtergronden.

Hier nog eens alle plannen in petto van de Commissie op een rijtje die van belang zullen zijn voor ICT-gerelateerd onderwijs: (op chronologische volgorde)

2025 Q1:

  • Action Plan on Basic Skills

2025 Q4:

  • 2030 Roadmap on the future of digital education and skills

2026:

  • Skills Portability Initiative
  • AI in education Initiative
  • Uitrollen van specifieke EU Skills Academies
  • Pilot Transnationale Universiteit-bedrijfsleven samenwerking voor sectoren met grote vaardighedentekorten (zo ook de digitale sector)
  • Lancering van innovatieve ‘joint programmes’ met een Europees diploma of label