Ga naar inhoud

Initiatieven in beeld - myBrand

Magdalena Ligtenberg, HR Business Partner bij myBrand over de omscholingsregeling:
‘’Het is een prachtige regeling en ik ben blij dat het er is, maar ik denk wel dat het misschien handiger ingezet had kunnen worden’’

Magdalena Ligtenberg is sinds juni 2021 werkzaam als HR Business Partner bij myBrand: een SAP en OutSystems dienstverlener. In het afgelopen jaar hebben zij gebruik gemaakt van de subsidieregeling omscholing naar kansrijke beroepen in de ICT en techniek. In een interview vertelt Ligtenberg ons meer over myBrand en over hun ervaring met de omscholingsregeling.

Kun je ons vertellen wat myBrand is en doet?
''myBrand, onderdeel van Conclusion, biedt de nieuwe servicestandaard voor SAP- en OutSystems-dienstverlening. myBrand is ontstaan uit de droom om gestalte te geven aan een SAP-dienstverlener waar wij zelf klant zouden willen zijn. Dit heeft zich vertaald in onze missie: het zijn van de door klanten als best gewaardeerde dienstverlener. De leidende kernwaarden zijn lange termijnrelaties, een geïntegreerde dienstverlening en een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding. Met deze kernwaarden onderscheidt myBrand zich niet alleen door de nauwe manier van samenwerken met haar klanten, ook staat myBrand inmiddels bekend als de SAP- en OutSystems-dienstverlener die verantwoordelijkheid neemt voor succesvolle bedrijfsprocessen bij haar klanten. myBrand biedt SAP- en OutSystems-diensten op het gebied van advies, implementatie, projecten, support en exploitatie. Het bedrijf bestaat 17 jaar en heeft vestigingen in Geertruidenberg, Apeldoorn en Maarssen. Er werken meer dan 400 mensen.’’, vertelt Ligtenberg. ‘’We zijn een grote speler binnen Nederland.’’

Wat is jouw rol binnen myBrand?
''Ik ben er mede met de directie voor verantwoordelijk om de HR plannen binnen de organisatie zodanig vorm te geven dat we onze groeiambitie waar kunnen maken in de toekomst'', vertelt Ligtenberg. ‘’Daarnaast houd ik mij, samen met mijn collega HR Business Partner, bezig met alle dagdagelijkse zaken omtrent HR binnen onze vestigingen en units.''

Hoe ben je in aanraking gekomen met wat HCA ICT doet?
‘’We zijn vorig jaar een samenwerking gestart met Make IT Work. Voor ons is dat een belangrijk instroomkanaal voor talenten die nieuw zijn in de IT- wereld. Daar hebben we een succesvolle samenwerking mee. Gedurende dat traject ben ik geïnformeerd over de mogelijkheden tot een extra subsidie en hebben we daar gebruik van gemaakt’’, aldus Ligtenberg. Om mensen bekend te maken met onze IT-oplossingen laat myBrand nu deelnemers een traject volgen via Make IT Work. ‘’Na een traject van ongeveer een half jaar van Make IT Work, bieden wij deelnemers een arbeidsovereenkomst aan''.

Hoe zijn jullie aan deelnemers gekomen die interesse hadden in IT?
''Samen met Make IT Work heeft myBrand besloten om een pilot te draaien. ‘’Make IT Work zoekt zelfstandig kandidaten die mee willen doen met het omscholingstraject. Vervolgens zoeken zij werkgevers die dus bereid zijn om tot die plaatsing over te gaan. Ze zijn dus de verbindende factor tussen werkgevers die een plek hebben en kandidaten die een plek zoeken.’’

Waren er ook voorwaarden waar jullie tegenaan liepen m.b.t. de regeling?
‘’We hebben in de periode dat de subsidie aangevraagd kon worden heel wat mensen binnen dat traject van Make IT Work laten starten’’, vertelt Ligtenberg enthousiast. Slechts vier deelnemers vielen echter binnen de voorwaarden. ‘’De startdatum was voor sommigen net iets te laat of te vroeg, waardoor we hen niet mee konden nemen, wat natuurlijk jammer was. Zeker, omdat we hoorden dat er eigenlijk te weinig gebruik was gemaakt van de regeling.‘’

Hoe hebben jullie de aanvraagprocedure ervaren?
''De aanvraagprocedure bleek best een gedoe te zijn. ‘’We merkten op dat deelnemers helemaal niet op de hoogte waren van de subsidieregeling en de mogelijkheden ervan. We moesten dus wel uitleggen waarom we de aanvraag deden, wat de regeling inhield en welke formulieren we moesten invullen. Medewerkers willen toch weten ‘waar teken ik voor?’. Het is een prachtige regeling en ik ben blij dat het er is, maar ik denk wel dat het misschien handiger ingezet had kunnen worden. Ik kan me voorstellen dat als je nooit zo een aanvraag hebt gedaan, het best pittig is.’’

Hadden deelnemers opmerkingen over de aanvraagprocedure of de regeling?
''De deelnemers ervaarden de aanvraagprocedure niet al te lastig. ‘’Een van de deelnemers vertelde mij dat hij het invullen van het formulier als eenvoudig had ervaren. Hij zei ook dat hij het goed vindt dat de overheid sturing probeert te geven aan de arbeidsmarkt en de ontwikkelingen.’’

Zijn er mensen die na zo’n omscholingstraject overstappen naar een ander bedrijf?
‘’Ja, natuurlijk zijn er mensen die mogelijk op termijn vertrekken na zo een omscholing. Dat is ook alleen maar goed, want als iemand niet op zijn plek zit denk ik dat we er met z’n allen wel over eens zijn dat die medewerker beter ergens anders z’n carrière kan voortzetten. Wij zetten ons heel erg in om medewerkers fijn te laten voelen binnen de organisatie. We hebben ook heel veel mogelijkheden binnen de organisatie en tot nu toe moet ik zeggen dat het ons heel goed lukt om die mensen goed te verbinden en te behouden. Op het moment dat je iemand een kans gunt om zichzelf om te scholen, en je laat voldoende perspectief zien, dan zie ik ook niet in waarom mensen snel weg zouden gaan.’’

Gaan jullie in de komende periode weer gebruikmaken van de regeling?
Daar hoopt Ligtenberg wel op. ‘’Als we voldoen aan de voorwaarden: heel graag. We gaan in ieder geval ons best doen om er weer zo veel mogelijk gebruik van te maken. We hebben een vrij constante toestroom nu van Make IT Work kandidaten, dus ik hoop dat daar ook deelnemers tussen zitten die op de juiste datum gestart zijn.’’