2 min

Erasmus+ call voor ICT-gerelateerde projecten in de regio’s

De Europese Commissie heeft het werkprogramma voor 2025 gepubliceerd. De ”Forward-Looking Projects” call binnen het Erasmus+ Programma is relevant voor regionale ICT-initiatieven. Een aantal van de geïdentificeerde prioriteiten uit de call richten zich specifiek op het versterken van digitale vaardigheden en beroepsontwikkeling, en sluiten aan bij de doelstellingen van regionale ICT-samenwerkingen.

Kansen binnen Forward Looking Projects Erasmus+

Een aantal van de geïdentificeerde prioriteiten in de “Forward-Looking Projects”-call, richten zich op innovatieve nieuwe benaderingen en aanpakken in het onderwijs, inclusief digitaal onderwijs, beroepsonderwijs, volwasseneneducatie en loopbaanbegeleiding. Voor de ICT-sector zijn vooral prioriteit 5 en 6 mogelijk interessant:

  • Prioriteit 5: Volwasseneneducatie – Loopbaanbegeleiding
    Deze oproep richt zich op het verbeteren van loopbaanbegeleiding om meer volwassenen te betrekken bij (om)scholing, essentieel gezien de technologische ontwikkelingen in de ICT-sector. Er wordt bijzondere aandacht besteed aan werknemers van kleine en micro-ondernemingen, die vaak minder toegang hebben tot scholing. Projecten onder deze prioriteit ontwikkelen platforms voor vaardighedenbeoordeling en op maat gemaakte leeropties, zowel fysiek als digitaal. Dit sluit goed aan bij de uitdagingen in de ICT-sector, waar voortdurende bijscholing noodzakelijk is.
  • Prioriteit 6: Digitaal Onderwijs – Beoordeling van Digitale Vaardigheden Digitale vaardigheden zijn tegenwoordig net zo belangrijk als geletterdheid. Deze oproep richt zich op het ontwikkelen van methoden om digitale vaardigheden te meten in het basis- en voortgezet onderwijs, inclusief het beroepsonderwijs. Dit is cruciaal voor regio’s die digitale competenties willen verbeteren, omdat het een basis biedt voor het standaardiseren van evaluatie en ontwikkeling van digitale curricula.

Andere prioriteiten in de call die zich richten op digitaal onderwijs zijn:

  • Prioriteit 7: Generatieve Kunstmatige Intelligentie (AI) in Onderwijs
    Deze prioriteit biedt mogelijkheden voor projecten die AI integreren in het onderwijs. Het doel is om ethische en pedagogisch verantwoorde manieren te ontwikkelen om AI in te zetten in lesgeven en toetsen. Voor ICT-instellingen biedt dit kansen om AI-vaardigheden te bevorderen en bij te dragen aan nieuwe onderwijstechnologieën.
  • Prioriteit 8: Datagestuurde Besluitvorming in het Onderwijs
    Tot slot biedt prioriteit 8 mogelijkheden voor samenwerking op het gebied van datagedreven onderwijs. Deze oproep richt zich op het verbeteren van dataverzameling en -analyse, om onderwijsbeslissingen beter te ondersteunen. Voor regio’s met een focus op data-analyse en ICT-oplossingen biedt dit kansen om innovatieve methoden te ontwikkelen voor datagedreven besluitvorming, met aandacht voor privacy en ethiek.

Voorbereiden op kansen binnen Erasmus+ call

Dit werkprogramma van Erasmus+ bevat overigens nog niet alle informatie over de calls. Nadere gedetailleerdere informatie over de deadline en de call teksten zal eind november verschijnen bij het uitkomen van de programmagids voor 2025. Echter kan het op basis van de hierboven beschreven onderwerpen al nuttig zijn om prioriteiten te noteren die regionale ICT-projecten ondersteunen. Dit biedt kansen om innovatie en samenwerking in de ICT-sector te stimuleren, met een directe impact op de regionale economie. Let wel op, voor de bovengenoemde call moet je met instellingen uit minstens twee andere landen samenwerken.

Uiteraard bevat het werkprogramma van Erasmus+ naast deze call nog verschillende calls op het gebied van mobiliteit en samenwerkingsprojecten die interessant kunnen zijn voor de ICT-sector.

Meer weten over dit onderwerp?

Joep Bresser Project leader / Stakeholder manager j.bresser@ptvt.nl